اپلیکیشنی هوشمند برای فوریت های پزشکی
روشن است که در تماس با مرکز اورژانس داده هاي زيادي رد و بدل نمي شود، اما گاهي اوقات به دلايل مختلفي مانند وضعيت پزشکي، امنيت فرد تماس گيرنده يا ساير مسائل، امکان دريافت اطلاعات از حادثه ديده کمتر مي شود و حتي گاهي امکان ردگيري و مکان يابي مصدومان به وسيله تلفن همراهشان از دست مي رود. براساس اعلام مسئولين امنيتي منطقه ميشيگان امريکا، امروزه در حدود 70 تا 80 درصد تماس ها در اين ناحيه با مراکز اورژانس 911 (شماره تلفن پليس و اورژانس در مواقع ضروري در ايالات متحده امريکا) به وسيله تلفن هاي موبايل صورت مي گيرد. اين چالش ها ممکن است امکان ارائه خدمات و تجهيزات لازم را در سريع ترين زمان ممکن به فرد يا افراد نيازمند کمک پزشکي يا امنيتي دچار مشکل سازد.
مسئولين دولتي ايالت ميشيگان نوعي اپ هوشمند 911 را به خدمت گرفته اند که تصور مي شود به سرعت و با عملکرد خوبي مي تواند داده هاي مفيدي را از تماس با مراکز اورژانس در اختيار متصدي پاسخ گويي به تلفن ها قرار دهد. معاون فرماندار ايالت ميشيگان در آذر سال پيش اعلام کرد که اين ايالت 2/2 ميليون دلار کمک مالي در طي سال ميلادي جاري براي گسترش اين سيستم فراهم خواهد آورد.
شرکت Rave Mobile Safety سازنده اين اپ، يک دوره شش ماهه رايگان براي شرکت کنندگان در برنامه گسترش آن در نظر گرفته است. قرار شده مراکز اورژانس منطقه Berrien و Cass در برنامه هوشمند 911 شرکت کنند. در کل ايالت ميشيگان 144 مرکز پاسخ گويي اورژانس وجود دارد که از اين تعداد بين 55 تا 75 مرکز در مراحل مختلف از اين اپ استفاده مي کنند.
کلانتر ناحيه Cass، ريک بنک و مدير سابق مرکز پاسخ گويي 911 در اين منطقه مي گويد: «با وجود اين اپ مي توان سريع به داده هاي حياتي و حساس درباره افراد حادثه ديده دست يافت؛ مسائلي مانند وجود افراد معلول يا کسي که از ويلچر استفاده مي کند در زمان و مکان حادثه.» اين ها موارد جديدي هستند که با کمک اپ هوشمند 911 قابل دسترسي هستند.
در گزارش ها ذکر شده است که يکي از ساکنين شهر تراورز (Traverse City) به نام دن هافمن نجات خود از حادثه آتش سوزي خانه اش را به اپ هوشمند 911 مديون است. زماني که او به کمک تلفن همراهش 911 را شماره گيري مي کند، قادر نبوده موقعيت خود را به اپراتور اورژانس اطلاع دهد و همچنين به دليل آن که در هاله اي از دود غليظ ناشي از آتش سوزي گرفتار بوده، امکان توصيف حادثه از او سلب شده بود. در زمان حادثه، هنگامي که هافمن با تلفن همراهش شماره مرکز اورژانس را مي گيرد، روي صفحه مانيتور متصدي پاسخ گويي 911 موقعيت او بر پايه ردگيري تلفن همراهش به گونه اي کلي تر، جايي در منطقه درياچه ميشيگان نشان داده مي شود، اما پروفايل اپ هوشمند 911 وي کمک مي کند تا موقعيت جغرافيايي دقيق او روشن شود و به اين ترتيب 11 دقيقه بعد او به صورت موفقيت آميزي از حادثه آتش سوزي نجات مي يابد.
بدون وجود اپ هوشمند 911 مکان تماس گيرنده به صورت کلي از يک ناحيه تخمين زده مي شود. اين که ناحيه مورد نظر چقدر گسترده است، به موقعيت دکل هاي مخابراتي در اطراف فرد وابسته است و در صوت عدم قرار گرفتن در فاصله اي مناسب، موقعيت نسبي به دست مي آيد که سبب ديرتر رسيدن خدمات اورژانس و افزايش خطرات بالقوه براي مصدومين مي شود. تقريبا تمام تلفن هاي هوشمند امروزي به سيستم جهاني موقعيت يابي يا همان GPS مجهز هستند که به مراکز پاسخ گويي اورژانس اين امکان را مي دهد تا موقعيت فرد را با دقت چندين متري تشخيص دهند و در زمان کوتاهي کمک درخواستي حادثه ديده براي نجات او ارائه مي شود.
داشتن پروفايل در اپ هوشمند 911 هيچ هزينه اي براي افراد ندارد. کاربران مي توانند ميزان دسترسي مراکز اورژانس را به داده ها و اطلاعات شخصي خود تعيين کنند؛ به عنوان مثال نوع دارويي که توسط فرد مصرف مي شود، آلرژي ها، وضعيت سلامت، آدرس دقيق، شماره تلفن هاي ضروري و مواردي از اين دست. امکان بازکردن پروفايل حقوقي براي کسب و کار ها و شرکت ها هم به صورت رايگان ميسر است. اطلاعات موجود در پروفايل ها تنها براي اپراتورهاي 911 و در تمامي مراکز پاسخ گويي در امريکا قابل مشاهده است. البته به شرط استفاده از شماره اي که با آن فرد در اين اپ هوشمند به ثبت رسيده است، داده هاي خصوصي افراد در سرورهاي امن ذخيره مي شوند و به هيچ عنوان به طرف سومي فروخته يا به اشتراک گذاشته نمي شوند.
اگر کمک مالي ايالتي براي اين خدمات در پايان سال 2017 قطع شود، آن گاه براي ادامه کار آن مقامات محلي بايد مبالغي را بپردازند. بر پايه هزينه هاي فعلي براي ايستگاه هاي فعال، اپ هوشمند 911 براي منطقه Cass در حدود 8 تا 12 هزار دلار در سال هزينه دارد و براي منطقه Berrien در حدود 36 تا 41 هزار دلار.
با وجود اين که مدير اجرايي مرکز پاسخ گويي 911 سن جوزف در شمال ايالت اينديانا در حال جست و جو براي ابداع اپ برنامه هاي هوشمند مشابه با امکان افزودن قابليت هاي متعدد و مشابه اپ هوشمند 911 است، استفاده از اين اپ يا مشابه آن هنوز در مناطق شمالي اين ايالت رايج نيست. تاد اندرسون از مديران مرکز پاسخ گويي 911 در منطقه Elkhart اعلام کرده افراد مي توانند داده هاي ضروري خود براي مواقع اضطراري را به صورت مستقيم به مراکز 911 ارائه دهند تا در سيستم رايانه اي مراکز اورژانس ثبت و در زمان نياز از آن ها استفاده شود. منطقه Porter ايالت اينديانا از سال 2011 از اپ هاي هوشمند بهره مي برد. سي. جي. ويتمر مدير مرکز پاسخ گويي 911 اين منطقه مي گويد: «ساليانه در حدود 20 هزار دلار هزينه براي کاربرد اين اپ هوشمند هزينه مي شود، اما عملکرد آن بسيار خوب توصيف شده است. از آن جا که اين اپ مي تواند به نجات جان افراد بينجامد، به حادثه ديدگان کمک مي شود، داده هاي بيشتري درباره حوادث جمع آوري کنند تا به صورت کلي ما کارمان را بهتر انجام دهيم. پس ارزش دارد هزينه استفاده از آن را هم پرداخت کنيم.»
ارسال به دوستان